Erhvervsstyrelsen har offentliggjort en liste over godkendte digitale standardbogføringssystemer, som virksomheder skal registrere hos dem. Dette sikrer, at systemerne opfylder bogføringslovens krav. Listen opdateres løbende og findes her.
Kravet om digital bogføring træder endeligt i kraft for virksomheder, der skal indsende årsrapport efter årsregnskabsloven, afhængigt af regnskabsåret og brugen af standard- eller specialudviklede bogføringssystemer. For virksomheder med standardbogføringssystemer, der indsender årsrapport fra den 1. juli 2024 eller senere, gælder kravet fra starten af det pågældende regnskabsår.
Hvis du eksempelvis bruger e-conomic og har kalenderårsregnskab, så er du godt kørende når kravene gælder fra 1. januar 2025. Hvis du bruger Dinero (eller et andet godkendt system som e-conomic) og har regnskabsår der slutter 30. juni 2024, ja så skal du huske at reglerne gælder allerede fra 1. juli 2025.
Der findes også nogle virksomheder der anvender specialudviklede bogføringssystemer og her gælder kravet for regnskabsår, der begynder 1. januar 2025 eller senere.
For øvrige virksomheder uden årsrapportpligt, men med en omsætning over DKK 300.000 i to på hinanden følgende indkomstår, forventes kravet om digital bogføring tidligst at gælde fra regnskabsår, der begynder 1. januar 2026 eller senere (foreløbigt ikrafttrædelsestidspunkt).
Hvis du vil have mere info om krav og lignende, så kan du læse denne artikel.
Har ovenstående givet anledning til overvejelser? Så er vi naturligvis til rådighed med råd og vejledning hertil.
Vi står klar på info@rgh.dk eller ring på 5944 6577 eller kontakt din revisor eller bogholder direkte.