De kommende regler om registrering af arbejdstid, træder i kraft fra den 1. juli 2024. De har til formål at sikre overholdelse af arbejdsmiljøreglerne ved at dokumentere medarbejdernes faktisk arbejdstid.
Nu er det ganske vidst, tidsregistreringen kommer. I mange år har mange brancher ikke gjort det, men nu skal de til det fra 1. juli 2024.
Årsagerne er mange, men tanken bag den nye lov er at kunne beskytte medarbejdere imod overtrædelse af deres hviletid, samt begrænse den maksimale arbejdstid.
Reglerne skal derfor også ses som en hjælp til arbejdstagere, så de kan dokumentere deres faktiske arbejdstid for at sikre overholdelse af arbejdsmiljøreglerne-, overholdelse af regler som 11-timers reglen, maksimal gennemsnitlig arbejdstid på 48 timer om ugen, pauser, ferie og det ugentlige fridøgn.
De fleste lønmodtagere er omfattet, med få undtagelser såsom arbejdere, der selv fastsætter arbejdstiden eller har ledelsesfunktioner.
Her er en oversigt over vigtige punkter:
Krav til arbejdsgiveren:
Hvad medarbejdere skal gøre:
Konsekvenser ved manglende løsning:
Har ovenstående givet anledning til overvejelser? Så er vi naturligvis til rådighed med råd og vejledning hertil.
Vi står klar på info@rgh.dk eller ring på 5944 6577 eller kontakt din revisor eller bogholder direkte.