Ulven kommer har det længe lydt - men nu er den her...
Moderniseringen af bogføringsloven har ladet vente på sig, men nu er den her med en omfattende tilpasning til den digitale tidsalder. De endelige regler, herunder ikrafttræden og de mere detaljerede regler til digital bogføring, kendes først, når Erhvervsstyrelsen offentliggør nærmere herom.
Et udpluk af de væsentligste forholder er:
Vi følger naturligvis sagen tæt og vil løbende opdatere om emnet.
Der vil være nogle virksomheder der bliver "tvunget" til at digitalisere, men med udbredelsen af flere og flere intuitive digitale løsninger er det måske et naturligt skridt for dem at gå.
Vi forventer, at indførslen af øget digitalisering i bogholderiet vil føre til mere pålidelig finansiel rapportering og dermed kunne være med til at sikre et bedre beslutningsgrundlag for virksomhedsejerne.
En anden mindre banebrydende ændring er, at fristen for indsendelse af årsrapporten til Erhvervsstyrelsen forlænges til 6 måneder efter regnskabsårets udløb. Første gang er for kalenderregnskaber der udløber med udgangen af 31. december 2021. De skal indsende årsrapporten senest 30. juni 2022.
Derefter gælder det alle årsrapporter.
Fristen er i øvrigt identisk med fristen for indlevering af selvangivelse for selskaber.
Uanset om du skal have hjælp til at komme i gang med at digitalisere dit bogholderi eller have ny inspiration, så står vi klar til at hjælpe dig.
Kontakt os på 5944 6577 eller info@rgh.dk og hør mere.