Hjemmekontor

Få et godt råd

Book et uforpligtende møde med en af vores revisorer. Vi giver en kop kaffe, tager en snak om din virksomhed og giver dig gode råd med hjem.

Mange kunder vil gerne indrette et arbejdsværelse i privaten og spare udgiften til et eksternt kontor. Men kan man det set ud fra skattelovgivningens bestemmelser?

Før det kan komme på tale at fradrage omkostninger, så skal du være sikker på at du rent faktisk er berettiget til at gøre det. Skattelovgivningen er fyldt med afgørelser der statuerer, hvad der skal til.

For det første skal hjemmekontoret være særligt indrettet som et sted, hvor man arbejder og det derfor ikke kan bruges til private formål. Samtidig er det et ufravigeligt krav at hjemmekontoret i væsentlig grad anvendes inden for normal arbejdstid. Det er ikke forbudt at have virksomhedens adresse et andet sted, men det svækker din argumentation.

 

Adgangsforhold og indretning

Adgangsforholdene til kontoret har væsentlig betydning, idet en selvstændig indgang til værelset udefra vil signalere, at der er tale om en virksomhed og ikke en privat beboelse. Det kunne eksempelvis være et anneks, en kælder eller lignende.

Derudover så skal rummet være indrettet, så det ikke anses for at være et opholdsrum der anvendes privat. Et musikstudie, massagebriks, negleklinik vil typisk være tilpas specielt indrettet.

 

Tidsrum kontoret anvendes

Hvis du kan bevise at du har kunder eller patienter der kommer i løbet af en otte timers arbejdsdag, så er det et godt argument for at du udfører hovedparten af dit job hjemmefra.

 

Hvad kan du trække fra?

Praksis tilsiger at fradraget fastsættes ud fra, hvor meget arbejdsværelset arealmæssigt udgør i forhold til resten af boligen. Udgør hjemmekontoret 15% af boligens areal, kan du sædvanligvis opnå fradrag for 15% af de omkostninger, der har været til el og varme, ejendomsværdiskat og ejendomsskat eller huslejen, hvis der er tale om en lejebolig.

 

Alternativ løsninger

Din virksomhed betaler dig for at bruge kontoret og du bliver beskattet af det, mens virksomheden får fradrag for det.

Hvis du ikke opfylder kravene, så er det efter praksis stadig muligt at fratrække køb af møbler, inventar og lignende der kan tages med, hvis virksomheden flytter. Men det skal være almindelige genstande og må ikke være ekstravagante.

Hvis du arbejder hjemme, så husk at det påvirker dit kørselsfradrag.

Konklusion

Reglerne er komplicerede og strikse, derfor anbefaler vi at du taler med os om det inden du foretager noget.

 

info@rgh.dk eller 59 44 65 77

Hent artikel
Artikel Hjemmekontor – publiceret.pdf 206,48 KB